REFERANSER
"Jeg har god erfaring med å henvise mine pasienter videre til oppmerksomhetstrening hos Nysikt. Dette gjelder spesielt mennesker med stresslidelser, men jeg anbefaler kursene like mye til alle som opplever at de har en hektisk hverdag, og som gjennom kursene får verktøy til å forebygge stress."

Nina Skogseth, Naprapat
REFERANSER
"Både innhold og form i Britt Maris kurs er meget gode. Jeg anbefaler henne både som samarbeidspartner og kunnskapsformidler."

Mariann Skaug, SI
REFERANSER
"Britt Mari Åkenes er en inspirerende og dyktig kursleder. Jeg anbefaler mindfulness og Britt Mari til private og andre bedrifter."

Leni Bang,
Helse & Sikkerhet BA
REFERANSER
"Pasientene har blant annet fått bedre innsikt i hvordan de selv kan redusere muskelspenninger i kroppen gjennom puste- og avspenningsøvelser som de lærte seg på kurset."

Jan Danielsen, Manuell terapeut

Medisinsk yoga – mot stress og utbrenthet

MEDISINSK YOGA – HVA ER DET? 
Medisinsk Yoga er en terapeutisk yogaform som har sitt utspring fra Nord-India og Tibet. Medisinsk Yoga er utviklet under klinisk / terapeutisk arbeid med mennesker ved Medisinsk Yoga i Stockholm IMY, og gjennom kursvirksomhet med titusenvis av deltakere på flere hundre svenske arbeidsplasser siden begynnelsen av 1996.
I Sverige er det gjort studier med medisinsk yoga ved Karolinska Institutet, Danderyd sykehus og i Stockholms universitet regi.
Medisinsk yoga gjøres for å styrke kroppen,  sinnet, og fysisk og mental utholdenhet. Å finne styrken og helse igjen!
Innen medisinsk yoga mot stress og utbrenthet er enkle fysiske øvelser og stillinger kombinert med pust og konsentrasjons teknikker. Avspenning og meditasjon er alltid integrerte deler i programmet.
Medisinsk yoga er den yogaformen som vokser raskest i Skandinavia akkurat nå. Denne yogaformen har vist seg effektiv mot stress og sykdom. Dette har kommet frem bl.a i et samarbeid mellom Institutt for Medisinsk Yoga (IMY) og Stresshåndteringsklinikken ved Karolinska Institutet (se www.yogabolaget.se).
Medisinsk Yoga innehar forskjellige treningsøkter, meditasjoner og tydelige terapeutiske systemer som kan  kan brukes til rehabilitering av grupper med ulike behov f.eks;  astmatikere, utmattede, hjerteproblemer, søvn og spiseforstyrrelser, parkinsons, migrene, etc.
Enkle, kraftfulle yogaøvelser kombineres med dypvirkende meditasjon for å fremme balanse på alle nivåer; fysisk, mentalt og følelsesmessig.

Medisinsk yoga kan skreddersys til den enkeltes kapasitet og unike behov.
Selv utmattede og kronisk syke mennesker kan delta i utøvelsen av Medisinsk Yoga. Uansett hvor inmobil, sliten eller syk en er – det alltid noen aspekter av programmet som kan deltas i.

I Medisinsk Yoga går vi gjennom hva stress er og hvordan det påvirker oss. Vi ser også på hva deltakerne kan gjøre for å leve med mindre stress (event. unngå det) i hverdagen og i fremtiden.

Korte yogaøvelser feks:

Lange dype åndedrag:  Lukk øynene og sitt rett i ryggen. Pust gjennom nesen, og opplev hvordan magen samtidig spenner seg ut (utvides).
Pust gjennom nesen og la magen samtidig synke tilbake inn igjen. Pust lange, rolige, dype åndedrag på denne måten i 3-5 minutter så kjenner du effekten.

Dette er en av de mest effektive stressreduseringsteknikker som finnes. Du kan bruke den i alle sammenhenger og i alle situasjoner.
Det er en teknikk som effektivt “syresetter” blodet og roer sinnet. Hvis mulig – pust gjerne på denne måten i hverdagen.

Høyre/venstre nesebor
Vekselvis pust innebærer at du puster annenhver gang med høyre og venstre nesebor.
(Tonvikten på denna andning är den stimulans som sker av energibanorna i kroppen).

Å puste gjennom høyre nesebor

Høyre nesebor er koblet til det sympatiske nervesystemet som øker aktiviteten i kroppen, øker pulsen, blodtrykket, pusten m.m. Venstre hjernehalvdel påvirkes.
Yogiskt sies det at den er koblet til den energi som stimulerer til konsentrasjon, analytisk og rasjonell tenkning. Du får energi og økt vitalitet.

Å puste gjennom venstre nesebor
Venstre nesebor er koblet til det parasympatiske nerviesystemet som senker aktiviteten i kroppen. Høyre hjernehalvdel påvirkes. Yogisk sies den å stimulere til følsomhet og kreativitet.
Du blir rolig, avspent og sovner lettere på kvelden.

Deler av tekst er med tillatelse hentet fra Institutt for Medisinsk Yoga (IMY), www.yogabolaget.se